Nakup rabljenega motorja je vznemirljiv dogodek. Ponudbe je danes veliko in če se nekdo zares odloči, lahko za razmeroma nizek budžet domov pripelje pravo zverino…ali pa polomijo!
Žal je tako, da bo neizkušenega kupca zaslepila želja, ki je običajno pri takšnem nakupu zelo močna. Motorji so pač strast, hobi. Prinašajo občutek svobode in užitke. Zato je vedno pametno s seboj vzeti še nekoga, ki ti lahko v navalu lastnega navdušenja pove svoje mnenje brez čustvenega naboja. Če se spozna na tehniko in motorje pa še toliko bolje.
Servisna zgodovina in znani lastnik
Tako kot pri nakupu rabljenega avtomobila je tudi tu pomembna zgodovina. Se pravi servisna knjiga, jasno lastništvo. Če gre za znanega prodajalca ali pa recimo trgovca z dolgoletnim stažem je to lahko močan argument, ko se sešteva pluse in minuse konkretnega motocikla.
Kaj pa tujina?
Sam bi se tujini in kupovanju na daljavo izognil. Slike na oglasu seveda povedo veliko, ne pa vse. Zato je pred nakupom motocikel treba videti v živo in ga preizkusiti. Tujina je lahko zanimiva v primerih, ko iščemo konkreten motocikel, ki ga pri nas preprosto ni ali pa je ponudba zelo okrnjena zaradi majhnosti trga. Ko se enkrat odpraviš v tujino greš, da pripelješ nekaj domov, drugače se takšno početje ne izplača ne časovno ne finančno. Ko vržeš na kup vse dajatve in živce ob urejanju papirologije pa ugotoviš, da prav veliko nisi privarčeval. Sam bi se tudi izogibal eksotiki, znamkam, ki pri nas niso dobro zastopane, saj je v primeru okvare ali servisa lahko velika težava sama dobavljivost rezervnih delov. Pri motociklih, ki ne potrebujejo registracije kot so na primer kros ali trial motocikli je nakup v tujini že bolj zanimiv saj odpade kup stroškov, ki so povezani z davščinami in homologacijo.
Pravilo številka ena je, da vedno kupujte rabljen motocikel še z nekom. Morda bo ta kolega opazil nekaj kar bi sicer sami spregledali, po drugi strani pa vam je lahko tudi v moralno oporo pri barantanju za ceno.
Zavedati se morate tudi, da se nakupni proces začne že prej, preden se opravite pogledat motocikel.
Vaša zelo pomembna naloga je, da spremljate oglase in ste pripravljeni, da še tisti dan, ko je motocikel objavljen med novimi oglasi pokličete in se dogovorite za čim hitrejši obisk pri prodajalcu. Zato spremljate oglase z denarjem v žepu! Seveda pred tem, določite vaš budžet in osnovne parametre kot so znamka in model motocikla ter letnik. Ko boste nekaj časa spremljali trg, boste tudi dobili občutek koliko kaj stane, opazili pa boste tudi kdo že več tednov ali celo več mesecev neuspešno prodaja svoj motocikel. Tak bo dosti lažje spustil ceno, ko mu pomahate pod nosom s šopom evrov. Načeloma so cene navite, saj vsak prodajalec skuša iztržiti čim več. Lahko se vam posreči in dober rabljen motocikel najdete hitro, lahko pa ga boste iskali več mesecev. Potrpljenje in nekaj sreče sta tu pomembna dejavnika.
Ogled v živo
Dogovorite se za ogled, ko je zunaj še dan. Naravna svetloba razkrije veliko, tja kjer se ne vidi dobro pa posvetite z lučko telefona ali baterijo. Poglejte ali so kolesa v liniji, da ni zadnji del postrani oziroma ukrivljen. Motocikel naj bo čim bolj v originalnem stanju ker je to dokaj zanesljiv znak, da ni šel po tleh. Če ima neoriginalne grafike ali barvo, menjane smernike, ročice, krmilo in luči je to lahko alarmantni znak, da je bil razbit in popravljen s cenenimi nadomestnimi deli. Potem se lotite pregleda ali na motociklu vse deluje brezhibno. Ker če ne, bo strošek popravila padel na vas. Svetila in električna napeljava mora delovati brezhibno. Najprej prižgite motor. Ta se mora zagnati takoj, brez pokašljevanja in odlašanja. V nasprotnem primeru bo akumulator potreben servisa ali menjave.
Gume in kolesa so naslednja stvar
Veste koliko stara moto pnevmatika je še dobra? Tu ni kaj dosti filozofiranja. Po petih letih se guma toliko postara, da je priporočljiva menjava. Če najdete motocikel, ki ima nataknjene gume starejše od dveh sezon je to sicer dober znak, da ni bil veliko vožen, ampak gume bo treba vseeno zamenjati to pa seveda tudi nekaj stane. Hitro boste ob 20 do 300 evrov. Tudi če sta na motociklu nameščeni pnevmatiki z dovolj profila bodite pozorni, da je spredaj in zadaj enak model. Starost moto pnevmatike je zapisana s štirimestno številko na boku. Prvi dve prikazujeta teden drugi dve pa leto proizvodnje. Na primer 0917 pomeni da je tovarno zapustila deveti teden leta 2017. No takšna guma je le še pogojno uporabna saj smo že leta 2022! Več na to temo si lahko preberete v članku na Vsebovredu kjer sem podrobno opisal vse o moto pnevmatikah.
Naslednji pomembni korak je preverjanje zračnosti ležajev. Idealno tako, da motocikel postavite na centralno stojalo in preverite kako se krmilo premika levo – desno. Če gre vse lepo tekoče in lahko pomeni, da je glavni krmilni ležaj dober. Enako velja za kolesa. Kakršnakoli zračnost med poskusom premikanja kolesa v vpetju je znak za menjavo. Preverite tudi stanje verižnega kompleta. Iztrošeno verigo boste s prti lahko potegnili nazaj na zadnjem zobniku in to vas bo spet stalo nekaj sto evrov, saj se poleg verige vedno menja tudi sprednji in zadnji zobnik.
Potem je tu pregled, ki nikakor ni zanemarljiv – vzmetenje in zavore!
Občutek na ročicah mora biti čvrst ne sme biti mehkega občutka, ko se ročica sprednje ali zadnje zavore potopi globoko. To kliče po resnem servisu. Poglejte še ali so diski ukrivljeni. To lahko storite ko je motocikel na stojalu in zavrtite kolesa in na rahlo stisnete zavoro ali pa ko se peljete po cesti. Vsakršni tresljaji so znak, da bo nujna menjava. Poglejte tudi stanje zavornih oblog. Je na njih še kaj ‘mesa’ ali so že povsem tanke?
Med pregledom vzmetenja se motocikel ne sme pozibavati, ko ga obremenite. Stisnite sprednjo zavoro in nekajkrat močno potisnite navzdol. Enako naredite na zadnjem delu. Če se pokažejo oljni obročki na vilicah ali če zadaj blažilnik masti to pomeni dodaten strošek in obvezen servis. Vzmetenje je izjemno pomembno pri varnosti in vodljivosti motocikla saj pnevmatikam omogoča dober stik s podlago.
Izpušni sistem in motor
Najprej poglejte če kje pušča olje. Seveda če je pod motorjem luža ali če opazite v garaži na tleh madeže je to lahko signal, da tesnila nekje na motorju ne tesnijo. Izognite se tudi motorjem, kjer je bilo puščanje rešeno s pomočjo silikonskih tesnilnih mas. Če motor dela v prostem teku mirno in se ne zaganja v višje vrtljaje ali ne proizvaja čudnih mehanskih zvokov je to dober znak. Bodite pozorni tudi ali se po nekaj minutah, ko se motor dovolj segreje vključi ventilator hladilnika (če ga seveda ima) kar pomeni da termostat dobro deluje.
Pred testno vožnjo
Ogrejte motor, stisnite sklopko, ki mora lepo odvajati brez cukanja. Nato medtem, ko ste še na mestu pretaknite v prvo prestavo in toliko popustite sklopko, da se čisto na rahlo motocikel malce premakne. Potem se na mestu sprehodite od prve do šeste prestave v menjalniku in ponovite ta postopek. Škrtanje ali ‘metanje’ menjalnika iz prestave je zelo slab znak in bo slej ko prej terjal popravilo. To, da pri mnogih motociklih menjalnik naredi nekakšen zvok, ki se sliši kot ‘klonk’ ko iz prostega teka pretakneš v prvo prestavo pa je pri motociklih običajno in ne gre za napako.
Če se med vožnjo motocikel lepo pelje in ostaja pri vožnji naravnost miren in kolesa ne tresejo je dober znak. Med testno vožnjo bodite previdni ker motocikla ne poznate, zadnja stvar, ki jo želite je da s tujim motociklom padete po tleh ali povzročite nesrečo. Ne pozabiti vzeti s seboj svoje čelade, ki je obvezna tudi na čisto kratki testni vožnji.
Za konec preglejte še vso dokumentacijo, servisno knjigo ali kakšna druga dokazila o servisiranju. Če je vse v redu in imate v rokah homologacijski kartonček in prometno dovoljenje in če vam je motocikel všeč, vam zaželim le še srečno in varno vožnjo!
Peter Kavčič