Yamaha predstavlja svoj novi sistem avtomatskega menjalnika, ki se imenuje Y-AMT. Koncept je podoben kot pri sistemu, ki ga je pred kratkim predstavil BMW za bokserske motorje ASA.
Sta pa v obeh primerih sklopka in menjalnik mehansko obravnavana nekoliko drugače. V samo nekaj tednih smo tako videli samodejne menjalnike proizvajalcev BMW, KTM in zdaj še Yamaha.
Yamaha stavi na enostavno uporabo in nezapleten sistem delovanja…
Yamaha Automated Manual Transmission (Y-AMT) sicer ni čisto nekaj povsem novega. Razne poizkuse smo že videli v preteklosti. Lahko rečemo, da se Yamaha vrača, saj je bila leta 2006 pionirka sistema YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shift) na modelu FJR 1300 A/S.
Y-AMT se pravzaprav precej razlikuje od modela YCC-S, ki je že imel enega izmed prvih sistemov ride-by-wire in dva hidravlično podprta aktuatorja za upravljanje sklopke in menjalnika, kot je bilo takrat že običajno v avtomobilski industriji. Sistem Y-AMT pa temelji na elektromehanskem upravljanju, ki je zelo podoben sistemu BMW ASA, kar zadeva sklopko, ki je normalno zaprta kot v običajnih motornih menjalnikih in se upravlja z dolgo krmilno gredjo, vzporedno s primarno gredjo menjalnika, čeprav v tem primeru ni sistema matic, temveč očitno sistem vijakov za premagovanje upora vzmeti sklopke. Za upravljanje prestav skrbi druga gred, ki je vzporedna s sklopko.
Avtomatski menjalniki motorjev: sheme in razlike
Med Hondinim sistemom z dvojno sklopko DCT in KTM-ovim AMT so velike razlike. DCT je z mehanskega vidika daleč najbolj zapleten in izpopolnjen, saj ima dve sklopki in dve koaksialni gredi, ki nikoli ne prekineta prenos navora. KTM AMT pa temelji na normalno odprti centrifugalni sklopki, ki se zapre, ko se povečajo vrtljaji motorja. Pomembno je vedeti, da poleg tehničnih razlik sistemov (Honda DCT, BMW ASA, KTM AMT in zdaj Yamaha Y-AMT) vsi ponujajo enake funkcije: brez ročice za sklopko, ohranitev pedala prestavne ročice – vendar v “digitalni” različici brez mehanskega menjalnika. Novi sistem Yamahe bo imel avtomatsko-električno upravljanje, vendar se z vidika voznika ne bo veliko spremenilo.
KTM je na letošnjem Erzberg rodeu predstavil prototip KTM 1390 Super Adventure s samodejno sklopko – sistem je podoben kot pri že znanih centrifugalnih sklopkah Rekluse.
Tu spodaj si lahko pogledate test dveh hondinih motociklov z DCT sklopko na youtube kanalu Motoavantura.si
in Honda NC 750 X DCT
Yamaha Y-AMT: bo debitiral na modelu R9?
Podobno kot pri BMW-ju želi Yamaha ponuditi sistem, ki je kompakten, lažji od do sedaj najbolj razširjenega Hondinega DCT, ki v primerjavi z e-sklopko ponuja tudi možnost, da krmilna enota sama upravlja prestavljanje. Skratka, sistemi BMW, KTM in Yamaha so nekako na sredini Hondine ponudbe, ki jo sestavljata e-sklopka kot najbolj osnovni samodejni menjalnik (ali bolj pravilno robotiziran menjalnik, ki ohranja tako ročico sklopke kot prestavno ročico) in dražji ter vrhunski sistem z dvojno sklopko DCT.
Ker so manj obsežni in invazivni kot DCT, jih bo mogoče vgraditi v več modelov z nižjimi stroški in manjšo maso (2,8 kg). Pri samodejnih menjalnikih bomo kmalu deležni določene tehnološke raznolikosti, saj so se do zdaj na izziv, ki ga je pred več kot desetimi leti postavila Honda, odzvali vsi proizvajalci, ki so na področju inovacij najbolj dejavni. Poleg upravljalnih nians, ki so vgrajene v algoritme in pogosto odločajo o dejanski učinkovitosti teh sistemov, Yamahina rešitev obljublja, da lahko sistem Y-AMT poveča užitek med športno vožnjo. Y-AMT bo poleg samodejnega načina D-(drive) imel tudi na voljo način D+. Pričakuje se, da bo ta sistem debitiral na motorju YZF-R9, ki ga pričakujemo v družini superšportnikov Yamaha.
Pingback: Prvič na motociklu – radar in avtomatski menjalnik za udobje in varnost
Pingback: Test avtomatskega menjalnika: Yamaha MT09 Y-AMT - www.motoavantura.si