Nobenega dvoma ni, da KTM, Husqvarna in Gas Gas spadajo v sam vrh proizvajalcev motokros motociklov, kar navsezadnje dokazujejo tudi rezultati v svetovnem prvenstvu. Pri tem pa se je seveda potrebno zavedati, da so tovarniški motocikli nekaj povsem drugega od tistih, ki jih mi, ki smo motokros navdušenci lahko kupimo v trgovini. Pa vendar, sem se pri testiranju motociklov z letnico 2023 med vožnjo kar nekajkrat vprašal, kaj bi sploh lahko bilo še boljše?

KTM in Husqvarna si za naslednje leto delita izjemno podobno usodo, saj so motocikli v veliki meri doživeli enake novosti, medtem ko linija GasGasov z izjemo oblike plastik in drugačnih grafik, ni doživela sprememb od leta 2022. To je tudi razlog, da se bom v tem članku bolj posvetil KTM-u in Husqvarni.
Po mojem mnenju najboljša lastnost vseh motociklov, ki prihajajo iz avstrijske tovarne v Mattighofnu, in katero se občuti že po nekaj trenutkih vožnje, je odlična vodljivost! Slednja je bila za sezono 2023 še izboljšana, predvsem na račun novega dizajna okvirja, novega – hibridnega – pomožnega okvirja (subframe), ki je narejen iz aluminija in poliamida ter agregata, ki je pri 4-taktnikih z namenom boljše centralizacije mase, nagnjen za dve stopinji bolj nazaj.
Težko je opisati, kako močno se te spremembe občutijo med vožnjo, še najlažje pa bi jih opisal z besedami, da motocikel vozniku hoče pomagati pri vstopu v ovinek, obenem pa daje občutek izjemne lahkotnosti in to v tako veliki meri, da imaš med vožnjo občutek, da bi motocikel lahko kar ‘naložil na ramo in ga nesel čez stezo.’
Za dober občutek med vožnjo gre pri KTM-u in Husqvarni veliko zaslug tudi zadnjemu blažilniku, ki ni zgolj spremenjen, temveč je drugačno tudi njegovo vpetje na okvir. To se najbolj občuti na zaviranjih, kjer je motocikel izjemno stabilen, saj delovanje zadnjega blažilnika manj vpliva na vilice, s čimer sprednji konec motocikla ostane bolj miren, kar pa je sploh pri nekoliko hitrejši vožnji vredno zlata. Zlata pa je vredno tudi to, da za nastavitve zadnjega blažilnika ne bomo več potrebovali orodja, kar še izboljša uporabnikovo izkušnjo.
Tu je video kjer lahko vidite kaj sta povedala Jaka in Luka o motociklih Husqvarna
Čisto nove so tudi stopalke, ki so zaradi spremenjenega okvirja vpete bolj proti notranjosti motocikla. S tem voznika dobesedno prisilijo, da z nogami med vožnjo stiska motor in z njim postane eno. So tudi nekoliko daljše in širše, s čimer omogočajo več prestopanja in dinamike, ki je potrebna na pospeševanjih in zaviranjih.
Spremembe na štiritaktnikih
Veliko pa je bilo na predstavitvi govora tudi o agregatu. Največ sprememb so doživeli 250 in 350 kubični štiritaktniki, ki so občutno pridobili na maksimalnih vrtljajih. To so dosegli z drugačno obliko vrtine v cilindru, ki ima sedaj nekoliko večji premer, kar ob isti prostornini pomeni, da je hod bata manjši. Primer: KTM 250 SX-F v primerjavi z lanskim, ki je dosegel največ 13500 vrtljajev na minuto, jih nov doseže kar 500 več, kar se močno občuti tudi pri vožnji. Na pospeševanjih se občuti surovo moč motorja, prav tako pa lahko vsako prestavo zvrtiš bolj in posledično v višje prestave menjaš nekoliko kasneje. Izjemen občutek se je bilo s tem motociklom peljati po daljših ravninah, saj je tudi ob koncu slednje, motor še vedno pridobival na hitrosti.






Pomočnik pri pretikanju kot velika novost,…pa je res tako velika pridobitev?
Ko pa sem ravno omenil prestavljanje lahko povem mnenje še o največji novosti v motokrosu za 2023… govorim o zloglasnem ”quickshifter” sistemu, ki je na novih 4T modelih KTM in Husqvarna požel ogromno pozornosti. Voznik ga lahko med vožnjo vklopi, ali pa izklopi na levi strani krmila, kjer je poleg gumba za menjavo map delovanja motorja ter ”traction controla” sedaj še gumb za ”quickshifter.” Slednji deluje elektronsko, kar v teoriji pomeni, da bi lahko ob polnem plinu, brez uporabe sklopke, voznik prestavil v višjo prestavo. To bi bilo mogoče, ker bi ob premiku prestavne ročice, motor za nekaj milisekund vzel iskro ter tako omogočil prestavljanje brez uporabe večje sile.
Kljub temu, da se vse skupaj sliši obetavno pa se je v praksi pokazala tudi slabost.
Pri močnih pospeševanjih iz zavoja, pri katerih pod polnim plinom prestaviš navzgor motor za delček sekunde izgubi moč, čemur bi po domače lahko rekel, da ga zamori. V primeru pospeševanja na skok, pred katerim bi prestavil tik pod vrhom, to postane še večja težava, saj se to lahko odrazi v padcu čez krmilo. Po pogovoru z ostalimi vozniki na testiranju sem opazil, da nisem bil edini, ki je po nekaj krogih quickshifter raje izklopil za vožnjo na tej progi.
KTM se je v rokah slovenskih mojstrov motokrosa Jake Završana in Luke Kutnarja izkazal z odliko! Tu je video…
Dvotaktniki so ena sam velika zabava 125 pa je dobil električni zaganjač.
Dotakniti pa se je seveda potrebno še dvotaktnih motociklov, ki so mi čisto vsakič, ko sem jih zajahal, na obraz pričarali nasmeh in spomine na otroštvo. Morda največjo razliko med prejšnjimi modeli opazimo že v trenutku, ko se usedemo na motocikel in ga poskusimo zagnati. Razlog se skriva v tem, da je nožni zaganjač zamenjal električni, kar se mi zdi ob dejstvu, da veliko otrok na 125-kubični motocikel prestopi v zgodnjih letih, izjemno dobrodošlo, saj se tudi tisti nekoliko manjši, zahvaljujoč električnemu ‘štarterju’, od zdaj naprej ne bodo več rabili mučiti z nožnim vžigom. Druga velikanska sprememba pa se skriva v direktnem vbrizgu goriva, ki v primerjavi s prejšnjimi modeli vidno spremeni delovanje motorja. Prav vsi motocikli imajo že v spodnjem območju vrtljajev občutno več moči, kar je bila do sedaj največja hiba tovrstnih motorjev. S tem se nekoliko spremeni tudi sama vožnja, saj dejansko ni več tako velike potrebe po uporabi sklopke na pospeševanjih iz zavojev.
Največ časti in slave pa je med ‘cvajerji’ zagotovo požel povsem novi KTM 300 SX. Gre za najmočnejše 2T orožje na motokros trgu do sedaj in že po nekaj krogih je povsem jasno, da to ni motocikel za vsakogar.
Hitro se opazi, da je tu poudarek na moči, surovosti in robustnosti, pri čemer se izgubi lahkotnost, vodljivost in mehkoba med samo vožnjo. In ravno to je tisto, kar so si po mojem mnenju pri KTM-u tudi želeli razviti s tem gladiatorskim strojem, zato bi ga priporočil le bolj izkušenim voznikom.
Vsi motocikli pomagajo vozniku do boljših časov na stezi in več užitkov v vožnji
Za zaključek bom uporabil začetno misel, torej da vsi trije avstrijski proizvajalci (no 1x avstrijski, 1x švedski in 1x španski če sem bolj natančen ampak so vsi izdelani v isti tovarni v Avstriji) spadajo v sam vrh, saj sem na testiranju le še enkrat dobil potrditev, za kako vrhunske motocikle gre.



GasGas bi najlažje opisal kot cenovno bolj dostopnega, a je posledično na njem tudi nekaj nekoliko manj kakovostnih komponent. Zanimiva pa mi je bila predvsem primerjava Husqvarne in KTM-a, saj bi glede na to, da so njuni motocikli v veliki meri sestavljeni iz istih komponent, pričakoval veliko podobnost tudi med vožnjo. Pa vendar ne stezi temu ni povsem tako, saj je med omenjenima znamkama možnost čutiti kar nekaj razlik. Nemogoče je govoriti, katera izmed njiju je v prednosti, bi pa za primerjavo lahko dal dva vrhunska superšportna avtomobila, o katerih lahko govorimo le o presežkih, a nekateri enostavno prisegajo in se poistovetijo z enim izmed njiju, medtem ko drugi z drugim.
TEHNIČNI PODATKI
KTM 125 SX/250 SX/300 SX
Motor: 2-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen 124,8/249/293,2 cm3
Prenos moči: 6-,5-,5-stopenjski menjalnik, veriga
Okvir: 25CrMo4 jeklena centralna cev, pomožni okvir iz poliamida (60%) in aluminija (40%)
Zavore: hidravlični enojni disk, spredaj kolut – zadaj kolut: Ø 260/220 mm;
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice WP XACT-USD, Ø 48 mm, 310 mm hoda; zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP XACT, 300 mm hoda
Višina sedeža od tal: 958 mm
Posoda za gorivo: 7,2 L
Masa (brez goriva): 92,4/99,4/99,4 kg
Cena: 9.680,00/10.570,00/ n.p. EUR
Prodaja: Seles Moto D.o.o., Perovo 19a, 1290 Grosuplje Tel.: 01/7861200, E-mail: jaka@seles.si, www.seles.si
KTM 250 SX-F/350 SX-F/450 SX-F
Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen 249,9/349,7/449,9 cm3
Prenos moči: 5-stopenjski menjalnik, veriga
Okvir: 25CrMo4 jeklena centralna cev, pomožni okvir iz poliamida (60%) in aluminija (40%)
Zavore: hidravlični enojni disk, spredaj kolut – zadaj kolut: Ø 260/220 mm;
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice WP XACT-USD, Ø 48 mm, 310 mm hoda; zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP XACT, 300 mm hoda
Višina sedeža od tal: 958 mm
Posoda za gorivo: 7,2 L
Masa (brez goriva): 101/101,9/102,6 kg
Cena: 11.000,00/11.430,00/11.740,00 EUR
Prodaja: Seles Moto D.o.o., Perovo 19a, 1290 Grosuplje Tel.: 01/7861200, E-mail: jaka@seles.si, www.seles.si
HUSQVARNA TC 125/TC 250
Motor: 2-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen 124,8/249 cm3
Prenos moči: 6-,5-stopenjski menjalnik, veriga
Okvir: 25CrMo4 jeklena centralna cev, pomožni okvir iz poliamida (60%) in aluminija (40%)
Zavore: hidravlični enojni disk, spredaj kolut – zadaj kolut: Ø 260/220 mm;
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice WP XACT-USD, Ø 48 mm, 305 mm hoda; zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP XACT, 293 mm hoda
Višina sedeža od tal: 939 mm
Posoda za gorivo: 7,2 L
Masa (brez goriva): 92,5/99,6 kg
Cena: 9.959,99/10.820,00 EUR
Prodaja: JRSR d. o. o. (MotoXgeneration), Trinkova ulica 32, 1000 Ljubljana, TEL: 059821309, E-mail: info@husqvarna-motorji.si, www.motoxgeneration.com
HUSQVARNA FC 250/FC 350/FC 450
Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen 249,9/349,7/449,9 cm3
Prenos moči: 5-stopenjski menjalnik, veriga
Okvir: 25CrMo4 jeklena centralna cev, pomožni okvir iz poliamida (60%) in aluminija (40%)
Zavore: hidravlični enojni disk, spredaj kolut – zadaj kolut: Ø 260/220 mm;
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice WP XACT-USD, Ø 48 mm, 305 mm hoda; zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP XACT, 293 mm hoda
Višina sedeža od tal: 939 mm
Posoda za gorivo: 7,2 L
Masa (brez goriva): 101,2/102/102,8 kg
Cena: 11.229,99/11.689,99/11.959,99 EUR
Prodaja: JRSR d. o. o. (MotoXgeneration), Trinkova ulica 32, 1000 Ljubljana, TEL: 059821309, E-mail: info@husqvarna-motorji.si, www.motoxgeneration.com
GASGAS MC 125/MC 250
Motor: 2-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen 124,8/249 cm3
Prenos moči: 6-,5-stopenjski menjalnik, veriga
Okvir: 25CrMo4 jeklena centralna cev, pomožni okvir iz aluminija
Zavore: hidravlični enojni disk, spredaj kolut – zadaj kolut: Ø 260/220 mm;
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice WP XACT-USD, Ø 48 mm, 310 mm hoda; zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP XACT, 300 mm hoda
Višina sedeža od tal: 950 mm
Posoda za gorivo: 7,5 L
Masa (brez goriva): 87,5/95,5 kg
Cena: 8.750,00/n.p. EUR
Prodaja: Seles Moto D.o.o., Perovo 19a, 1290 Grosuplje Tel.: 01/7861200, E-mail: jaka@seles.si, www.seles.si
GASGAS MC 250F/MC 350F/MC 450F
Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen 249,9/349,7/449,9 cm3
Prenos moči: 5-stopenjski menjalnik, veriga
Okvir: 25CrMo4 jeklena centralna cev, pomožni okvir iz aluminija
Zavore: hidravlični enojni disk, spredaj kolut – zadaj kolut: Ø 260/220 mm;
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice WP XACT-USD, Ø 48 mm, 310 mm hoda; zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP XACT, 300 mm hoda
Višina sedeža od tal: 950 mm
Posoda za gorivo: 7 L
Masa (brez goriva): 99/99,5/100 kg
Cena: 9.500,00/10.375,00/10.840,00 EUR
Prodaja: Seles Moto D.o.o., Perovo 19a, 1290 Grosuplje Tel.: 01/7861200, E-mail: jaka@seles.si, www.seles.si
Jaka Završan
Foto: Martin Matula