Yamaha razvija elektronsko servo krmilo – za več udobja in varnosti

Servo volan v avtomobilu – ok vse jasno! Tudi na štirikolesnikih servo ogromno pomaga za natančno in enostavnejše vodenje, ampak do danes pa ni še nihče resno razmišljal zakaj bi imel servo na motociklu, ki tako ali tako ne zahteva nekega napora za vodenje skozi ovinke ali obračanje na mestu.

A pri Yamahi so drugačnega mnenja in verjamejo, da ima razvoj elektronskega servo sistema za krmilo velik potencial.

Yamaha letos v boj pošilja dirkaško ekipo za motokros, opremljeno s prototipnimi sistemi servo krmila, ki delujejo tudi kot blažilniki krmila. Na prvi pogled se morda zdi noro, vendar obstajajo zanimivi razlogi za razvoj te novosti.

Sistem EPS je relativno kompaktna enota, ki se pritrdi na zgornji del vpetja vilic in uporablja magnetni senzor navora. Ta je podoben tistemu, ki se uporablja za zaznavanje pritiska na pedala pri e-kolesih, za zaznavanje vrtenja, nato pa uporablja lastni ECU, da se sam odloči, koliko navora bo vložil, in v katero smer.

Sistem je sestavljen iz elektromagneta senzorjev in aktuarorja

Pri nizkih hitrostih bo deloval kot na primer servo volan avtomobila in pomagal vozniku pri krmiljenju. Pri visokih hitrostih bo prešel v elektronsko nastavljiv blažilnik krmila za več varnosti in stabilnosti, da ne bi prihajalo do ‘tank slapperja’ oziroma nevarnosti, da motor strese in katapultira voznika.

Pri Yamaha pravijo, da bodo s tem “izboljšala agilnost, zmanjšali utrujenost voznika in še več.”

Iz dirk se bo sistem verjetno kmalu razširil v serijsko proizvodnjo

Prednost vidijo tako pri motokros in enduro motociklih kot tudi na cesti.

Preprost sistem, kot je ta, bi lahko na koncu nadomestil tradicionalne blažilnike krmila na osnovi hidravlike, ne da bi pri tem povzročil veliko stroškov ali dodatno težo. Ob tem bi inženirjem omogočili dosti več svobode pri dizajnu okvirja in vzmetenja oziroma same geometrije motocikla.

Če pa smo malo futuristični lahko ta sistem vidimo kot pomemben del samokrmiljenja kar je nekako predpogoj za avtonomna, oziroma samovozeča motorna kolesa. Čeprav, čisto iskreno se sam niti ne navdušujem nad to idejo. Ampak nekaj v to smer je pred časom že pokazala Honda na sejmu CES leta 2017 – konkretno na modelu NC750S. V električni prihodnosti si ni težko predstavljati motornih koles, ki se lahko sami ugasnejo in parkirajo ali prispejo na vaš poziv ali ki lahko poganjajo nekakšen prilagodljivi sistem tempomata za ohranjanje voznega pasu, da dodajo resno prostoročno udobje na dolga potovanja.

Honda je pokazala motocikel, ki sam ohranja stabilnost leta 2017.

Morda se bodo v neki fazi pojavili samovozeči skuter taksiji? To je vsekakor grozljiva misel – po drugi strani pa se milijoni ljudi vsak dan v tednu vozijo na delo s taksiji in z motorji v azijskih velemestih.

A če se vrnemo nazaj v resnični svet leta 2022, je dejstvo, da se je Yamaha odločila da za dirkanje uporabi sistema EPS, vgrajenega v tovarniška motokros motocikla YZF450F in YZ250F. To je dokaz, da zaupajo v zmogljivosti sistema, hkrati pa je tudi priložnost za zbiranje podatkov v ekstremnih pogojih. Še enkrat več dokaz, da so dirke testni poligon za novosti, ki pridejo na trg kasneje.

Peter Kavčič, foto: Yamaha

author avatar
Peter Kavčič