Predsednik uprave Claudio Domenicali se je razgovoril o električni energiji, alternativnih gorivih in prihodnji usmeritvi znamke Ducati.
A najprej potrebujemo čisto kratek uvod o tem kej je danes Ducati!
Ducati je v dobri kondiciji. Rastoča prodaja, rast dobička, širitev na nove trge in raznolika ponudba visokokakovostnih, zanesljivih in ambicioznih motociklov, ki si jih pred 25 leti pri tem podjetju ne bi mogli predstavljati, so dejstva, zaradi katerih je italijanska blagovna znamka v svojih različnih tržnih nišah preprosto v samem vrhu. Leto 2022 je bilo z naskokom najboljše v zgodovini podjetja!
Kako bo prehod na alternativna goriva in vire energije vplival na znamko, ki jo v veliki meri opredeljujejo zmogljivost motorjev, čudovit dizajn in inženiring?
Kdo drug bi lahko vse to razkril bolje kot izvršni direktor Ducatija Claudio Domenicali in vodja oblikovanja Andrea Ferraresi?
“Veliko vlagamo v različne tehnologije, da bi pridobili kompetence, se naučili, kako to narediti, in preizkusili meje, kaj je mogoče doseči s trenutnim stanjem tehnologije z baterijami, inverterji, motorji, elektroniko in pridobivanjem energije,” pravi Domenicali. “Razvijamo različne izdelke [za alternativna goriva], čeprav ni načrta za proizvodne modele. To je drago, saj preizkušamo stvari, za katere ne vemo, ali bodo na koncu prišle v proizvodnjo bodisi zaradi prihodnje zakonodaje bodisi zaradi tega, ker rezultat ni dovolj dober v smislu izdelka.”
O tem kaj za Ducati pomeni alternativni pogon
“Naša odgovornost je, da smo okolju čim bolj prijazni in trajnostni. Zato nas sintetično gorivo zelo zanima. MotoGP bo leta 2024 uporabljal 40 % nefosilnih goriv, leta 2027 pa 100 % – in zaradi tega se bomo veliko naučili v smislu, kaj lahko dosežemo s sintetičnim gorivom. Zelo tesno sodelujemo z različnimi proizvajalci goriv, da bi nam pomagali razumeti to področje.”
Domenicali še nadaljuje: “Vsi bomo delali napake, vendar upam, da ne bodo prevelike, da bi ogrozile podjetje. Tveganje, da stojiš na mestu, je večje od tveganja, da poskušaš, če stojiš na mestu, boš zagotovo umrl.”
Ali je torej električna energija najprimernejša pot naprej?
“V Evropi je zakonodaja še vedno nejasna,” pravi Domenicali. “V Združenem kraljestvu, Kaliforniji … potekajo različne razprave, vendar se pogovarjamo z zakonodajalci, da bi razumeli, kaj je tehnično izvedljivo. Gre za izbiro ustreznega časa in razumevanje, da je popolnoma električna vožnja, ki je zdaj prevladujoča ideja, pri motociklih veliko težja kot pri avtomobilih.
“Avtomobilisti lahko brez večjih težav sprejme takšno vedenje. Pri motorju, če je pretežak, užitek v vožnji izgine; varnost je pri težkem motornem kolesu zapletena. Težišče pri avtomobilu rešujejo tako, da baterijo postavijo na tla avtomobila, pri motornem kolesu pa tega ne morete storiti. Moje osebno mnenje je, da bi morala motorna kolesa preiti na elektriko, vendar z različnim časovnim razporedom v primerjavi z avtomobili, medtem pa bi bilo [sintetično] e-gorivo fantastična rešitev.
“Za najcenejša motorna kolesa, motorna kolesa za vožnjo na delo in v mesto, je po mojem mnenju elektrika vsekakor prava pot; za motorna kolesa za prosti čas, visokozmogljiva, športna motorna kolesa pa se glede na hitrost napredka baterij odločate med elektriko, vodikom in e-gorivom. Z baterijami, ki jih poznamo zdaj in v naslednjih desetih letih, to ni mogoče. Ne morete izdelati ničesar, kar bi bilo primerljivo s sedanjim Panigalejem, zato je e-gorivo edina možnost.
In še nekaj besed o konkretnem prvem električnem motociklu Ducati…
“Z MotoE se bomo veliko naučili, vendar že vemo, katero baterijo bomo uporabljali naslednje leto in katero čez tri leta – in ta še zdaleč ni primerljiva s Panigalejem. Toda tehnologija se bo razvijala. Prihaja polprevodniška baterija, ki bo omogočila povečanje gostote energije za 30 do 40 % – torej to je seveda dobro, a še vedno premalo.
Druge tehnologije so še vedno v laboratoriju. Potem je to vprašanje razširljivosti in stroškov tovrstne baterije s še večjo gostoto energije. Veliko je treba narediti tudi z zmogljivostjo omrežja za polnjenje energije.
Razširili se bomo tudi na druge sektorje. S stilom, prefinjenostjo in zmogljivostjo [etos znamke Ducati] lahko počnete vse, če ostanete v zgornjem delu trga. Ne more biti vstopni razred. Ne bomo delali nobenega vstopnega razreda in se bomo odmaknili od vstopnega razreda, ki smo ga imeli v preteklosti.”
To so zelo jasne usmeritve, ki Ducati postavlja v sam vrh motorizma in dela to znamko še dražjo in težje dostopno večini motoristov. O tem je Claudi Demenicali povedal tole: “Znamka se bo postopoma pomikala navzgor, zato bo več možnosti za prilagajanje in personalizacijo neposredno iz tovarne [Ducati že ima tovarniški oddelek za prilagajanje, imenovan Unica] in veliko več možnosti prilagajanja. Osredotočeni smo na edinstven odnos s stranko, na to, da ji ponudimo doživetja in da vsako leto izumimo nekaj novega.”
Oblika prihodnjih Ducatijev
Vizualni jezik znamke Ducati je nezamenljiv, toda kako bo to vplivalo na slog prihodnjih motociklov, ko se bodo zakonodaja, okoljski pritiski ter uporaba alternativnih goriv in virov energije neizogibno zbližali?
“To bo velik izziv, saj je vse na motociklu tako integrirano,” pravi Ferraresi. “Ne gre le za karoserijo, ki pokriva tisto, kar so izdelali inženirji. Gre za to, da je treba vse skupaj zasnovati od začetka.
“Pri Ducatiju je motor del zasnove in izpuh je tako značilen – zato bomo izgubili vsaj dve ključni značilnosti, da se bomo razlikovali od tekmecev. Vendar je nekaj velikih prednosti, saj se na primer ni treba boriti z minimalno prostornino izpuha.”
“Rezervoar bo ostal tam, kjer je zdaj, vendar ne kot rezervoar, temveč kot ergonomska naprava. To površino potrebujete, da lahko vozite, v prihodnosti pa bi lahko imel nastavljive ergonomske površine. Tako bi lahko uresničili motocikel, ki bi bil v celoti in prosto nastavljiv za voznika. To bo izziv, ki pa nam bo omogočil tudi nove koncepte.
Motocikel MotoE je prvi dirkalni prototip, ki smo ga zasnovali v našem studiu [Centro Stile]. Motocikla MotoGP ne oblikujemo, je zgolj funkcionalen in prototip, vendar smo pridobili veliko izkušenj pri interakciji z aerodinamiko in položajem pri vožnji, ki je v MotoE zelo pomemben za kompenzacijo porazdelitve teže baterije.”
Odgovorni za oblikovanje še nadaljuje: ”Aerodinamika ima velik vpliv na vsa naša motorna kolesa. Pri modelu Multistrada gre za udobje, tako zvočno kot toplotno, saj zdaj uporabljamo aerodinamiko za vse notranje kanale za hlajenje voznika. Tako ima aerodinamika različen vpliv glede na motorno kolo.
Ob tem moram izpostaviti, da upoštevamo tudi mnenje naših strank in zaposlenih. Pokažemo jim skice, glinene modele, končni model … To ne pomeni, da moramo narediti, kar rečejo, je pa zelo pomembno za prestrezanje napak.
Če na lestvici od ena do deset večina ljudi reče, da je občutek s sprednje strani pet, potem zagotovo vemo, da imamo težavo in jo moramo spremeniti.
Ta komisija je zelo pomembna za prihodnost Ducatijevega oblikovanja.”
Peter Kavčič
Foto: Ducati