Kupujete rabljen motocikel? Tu so nasveti in izkušnje kupcev ter prodajalcev

V zadnjih letih so cene motociklov (in vsega drugega) boleče poskočile, zato marsikoga zamika, da bi namesto novega kupil rabljen motocikel. Matjaž Drev in ekipa Motoavantura.si smo vam pripravili nekaj koristnih nasvetov, da se pri nakupu ne bi ”opekli”.

Ali je razlog v tem, da si novega ne moremo privoščiti ali to, da želimo prav določen model, ki ga ne proizvajajo več, v vsakem primeru bomo morali izbirati med tem kar ponuja trg rabljenih motociklov. Vsekakor vam priporočamo, da si svoje mnenje ustvarite tudi z ogledom ali prebiranjem video testov, ki smo jih pripravili pri Motoavantura.si ali preberete opise v rubriki Moto katalog.

Kakorkoli že, jasno je, da za težko prigaran denar želimo dobiti kar največ, predvsem pa nočemo plačevati skritih napak ali resnih okvar. Določeno tveganje ostane, a če smo preudarni, ga lahko zmanjšamo. In če se najhujše res zgodi, nam pravo daje nekaj brezplačnih možnosti, ki nas lahko (če ne v celoti pa vsaj delno) rešijo.

Kaj storiti pred nakupom?

V idealnem svetu bi proces nakupa izgledal nekako takole: Vzeli bi si vsaj mesec dni časa, spremljali spletne portale z oglasi rabljenih motociklov, dobili občutek za obseg ponudbe in cene, na ogled s seboj vzeli prijatelja, ki je avtomehanik, prodajalec pa bi se izkazal za zaupanja vrednega poštenjaka. Na koncu bi po ugodni ceni dobili dobro ohranjen motocikel, ki bi nam še dolgo služil. Svet žal ni idealen, časa za analizo ponudbe na trgu je premalo, kolega avtomehanik je zaseden, prodajalec se izkaže za goljufa in čez mesec dni ob reševanju resne skrite napake preklinjamo izbiro. To je pa tisti najbolj črni scenarij. No resnica je nekje vmes.

Preverjanje VIN – brez tega ne kupujte rabljenega motocikla

Danes v dobi interneta in hitrega deljenja podatkov imamo nekaj hitrih in enostavnih možnosti, da tveganje zmanjšamo. Preden izročimo denar in kupimo motocikel, nujno preverimo dokumentacijo in zgodovino. Kako? Že po telefonu lahko zahtevamo, da nam prodajalec pove VIN številko (Vehicle Identification Number / identifikacijska številka vozila). Če tega ne želi storiti, ima verjetno nekaj za bregom in takrat je od nakupa smiselno odstopiti. Ko VIN dobimo, številko vnesemo v spletno stran https://avtolog.si/ in brezplačno pridobimo kar nekaj uporabnih podatkov o motociklu ali drugem vozilu: kje in kdaj so bile opravljene posamezne registracije, koliko lastnikov je vozilo imelo, koliko prevoženih kilometrov ima, so bile na tehničnih preglednih zaznane resne napake. Če se izkaže, da podatkov ni je bilo vozilo uvoženo iz tujine. V tem primeru lahko naredimo podobno prek spletni strani kot so https://www.autodna.com/, www.carfax.com in https://eurotax.si/, ki sicer niso povsem brezplačne. Samo s preverjanjem VIN prek spletnih portalov lahko zelo hitro najdemo goljufe, ki so prevrteli število kilometrov ali lagali o številu preteklih lastnikov. 

Tukaj je primer prikaza kilometrov in lastništva na www.avtolog.si – portalu kjer lahko brezplačno preverite VIN številko – edini pogoj, da dobite rezultat je ta, da je bilo vozil ože na tehničnem pregledu v Sloveniji.

Prometno dovoljenje in številka okvirja

Zagotovo so skrite napake razlog za slabo voljo, še huje pa je, če se na prvem tehničnem pregledu izkaže, da je bilo vozilo ukradeno. Zato nujno preverimo prometno dovoljenje, kjer piše kdo je trenutni lastnik, predvsem pa je zavedena VIN številka. To primerjajmo s številko na okvirju motocikla. Morata se ujemati. Če se ne (pod pogojem, da gledamo ustrezno številko), je povsem mogoče, da je vozilo ukradeno. Če ne želimo odstopiti od nakupa, podatek vsaj preverimo na policiji.

 

Servisna knjižica in računi opravljenih servisov

Verjetno si nas večina želi, da bi kupili rabljen motocikel z enim preteklim lastnikom, potrjeno servisno knjižico in vestno zbranimi računi o morebitnih odpravljenih napak. V praksi pogosto ni tako, še posebej, če je vozilo zelo staro. Priporočljivo je, da prodajalec s to dokumentacijo razpolaga, saj s tem izkaže, da je bil motocikel verjetno normalno vzdrževan. V nasprotnem primeru se tveganje za morebitne napake pač poveča.

Kako reševati okvare, ko smo motocikel že kupili?

Morda smo bili previdni, motocikel smo temeljito pregledali, opravili testno vožnjo, skrbno preverili vso dokumentacijo, a se po mesecu ali dveh vožnje pokaže resna napaka, ki terja drago popravilo. Kaj storiti?

Če smo vozilo kupili od fizične osebe, praviloma velja načelo »videno-kupljeno«, razen če smo se dogovorili drugače. Težava je v dokazovanju morebitnih skritih napak, saj bo večina prodajalcev zanikala, da je o napaki karkoli vedela. V tem primeru nam ostane zasebna tožba, več o tem na koncu zapisa. Precej več pravne varnosti imamo, če smo motocikel kupili od pravne osebe, bistveno manj če kupimo motocikel od fizične osebe.

 

Kaj pravi Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1)

Od začetka leta 2023 velja (nov) ZVPot-1, ki ne omenja stvarnih in skritih napak, ampak uporablja izraz ”neskladnost izdelka”. Če smo ob nakupu dobili garancijo, poizkusimo morebitno okvaro najprej uveljaviti na ta način. Kaj pa, če smo rok za uveljavljanje garancije že prekoračili, če garancija prav tega tipa okvare ne krije, ali sploh nismo dobili garancije? V tem primeru imamo pravico do uveljavljanja jamčevalnega zahtevka, ki je opredeljena v členih 81. do 87 ZVPot-1. Kaj omogoča? Če v roku dveh let od nakupa motocikla ugotovimo (ob razumnem upoštevanju različnih okoliščin, govorimo namreč o rabljenem vozilu) neskladnost, o tem obvestimo prodajalca. Nujno upoštevajmo še, da moramo prodajalca o tem obvestiti najkasneje v roku dveh mesecev od zaznave neskladnosti in sicer s t.i. jamčevalnim zahtevkom (reklamacijo). Zelo je pomembno, da vozila od zaznave napake dalje ne uporabljamo, da ga ne skušamo popraviti, ampak okvaro dokumentiramo, jo podrobno popišemo v jamčevalnem zahtevku, tega v pisni obliki z lastnoročnim podpisom posredujemo prodajalcu. Vse mora biti korektno, pregledno in transparentno. S tem bomo olajšali delo prodajalcu, tržnemu inšpektorju in odvetniku. V okviru zahtevka lahko uveljavljamo tri možnosti: prodajalec neskladnost oz. okvaro odpravi na lastne stroške, motocikel zamenjamo za drugega (problem pri rabljenih), motocikel vrnemo prodajalcu v zameno za sorazmeren del kupnine. Prodajalec mora na zahtevek odgovoriti v roku osmih dni od prejema. Če se s katerim od predlogom strinja, dobro, problem je sporazumno rešen. Če zahtevek zavrne ali nanj ne odgovori, vso dokumentacijo posredujemo Tržnemu inšpektoratu RS (TIRS), ki bo vsebino in okoliščine preveril. Tržni inšpektor bo nato lahko (glede na okoliščine in ob upoštevanju zakonskih določil) prodajalcu z odločbo naložil globo in zahteval odpravo neskladnosti.

 

Osebna izkušnja – Primer iz (moje) prakse

(Matjaž Drev):Pred časom sem kupil rabljen motocikel od pravne osebe. Vozilo sem temeljito pregledal, prav tako razpoložljivo dokumentacijo. Ker je bil motocikel precej star, je bilo nekatere okvare mogoče pričakovati, uveljavljanje neskladnosti na podlagi ZVPot-1 v tem kontekstu, npr. zaradi menjave dotrajanega akumulatorja, pa bi bilo nesmiselno in z moje strani nekorektno. Vendar se je po nekaj mesecih normalne uporabe zgodila povsem nepričakovana, malo verjetna in kritična okvara, ki bi verjetno zahtevala zamenjavo celotnega pogonskega agregata. Popravilo bi krepko preseglo 1.000 EUR. To pa je že okoliščina, ki me ni pustila ravnodušnega. Motocikel sem koliko mogoče hitro (ob upoštevanju realnih okoliščin, ki včasih vse skupaj otežijo) postavil v garažo, vse razpoložljive informacije o okvari pa skrbno dokumentiral in pravočasno (ne pozabimo na dva meseca od zaznave okvare) pisno obvestil prodajalca. Po precej dolgotrajnem pregovarjanju sva se naposled dogovorila za sporazumno rešitev: motocikel sem prodajalcu vrnil, v zameno prejel polovico kupnine. Če pravice ne bi uveljavljal, bi odpravo napake v celoti kril sam. Če bi zahteval vračilo celotne kupnine, prodajalec v mojem primeru na to ne bi pristal, in zadevo bi posredoval v reševanje TIRS.

 

Če vse odpove: ali ostane le še zasebna tožba?

Na koncu imamo vedno možnost zasebne tožbe pred sodiščem. Vendar se velja zavedati, da ne bo poceni, možnost ugodnega izida (za nas) še zdaleč ni zagotovljena, stranka ki izgubi, nosi stroške celotnega postopka, kar vključuje tudi vse odvetniške stroške. Moje povsem osebno mnenje je, da je zasebna tožba smiselna le, če smo sami odvetnik ali imamo v ožjem krogu odvetnika, ki nas bo cenovno ugodno zastopal, pri tem pa velja upoštevati še nekaj okoliščin: vrednost kupljenega motocikla, naravo okvare in kvaliteto dokazov, nenazadnje pa tudi moralno upravičenost tožbe.

Enako mnenje si delimo tudi ostali člani ekipe www.Motoavantura.si, predvsem je bolje težave preprečiti kot jih potem odpravljati. Zato še vedno velja pravilo, da je pametno kupiti motocikel od lastnika, ki ga poznamo ali pa da se o zgodovini lastništva in servisiranja dobro prepričamo. Žal še vedno velja, da sumljivo poceni motocikli običajno niso tako fantastični kot izgleda na prvi pogled.

Kaj pravijo trgovci? Primer dobre prakse pri trgovcih z motociklih, z dolgoletno tradicijo:

Danilo Kramžar, vodja prodaje pri pooblaščenem prodajalcu motociklov BMW Avtoval s temi besedami opisuje kako rešujejo, če pride do težav: ”Sam sem vedno govoril, da je težje kupiti rabljen motor, kot rabljen avto. Še posebej zato, ker veliko motorjev nima servisne zgodovine. Pri Avtovalu pa se držimo pravila, da če motorja ne moreš preverit, ga ne kupuj. Vsak motor, ki ga vzamemo v račun ali odkup, gre vedno čez postopek cenitve, kjer se preveri poreklo, zgodovina in dejansko stanje motorja. V primeru, da je bil motor delan (poškodovan) ali deležen predelav, ni primeren za odkup (ga ne vzamemo v račun). V primeru odkupa ga prevzame delavnica, ki ga pripravi na prodajo. Pred predajo novemu lastniku se ponovno naredi pregled (pritisk v gumah, tekočine…). Enako, kot pred začetkom sezone. Vsi motorji, prodani pri nas, do starosti 12 let, imajo 6 ali 12 mesečno garancijo CarGrantie. Starejši letniki pa vsaj 30 dni na motor in menjalnik in tehnično brezhibnost. To kupcu nudi dodatno zaupanje in predvsem zagotovilo, da se v primeru okvar lahko obrne na svojega prodajalca.

Enej Vitrih vodja moto oddelka pri Pleško Moto, kjer poleg rabljenih motociklov prodajajo motocikle znamk Moto Guzzi, Aprilia in skuterje Piaggio ter Vespa: Pri Pleško Moto Brezovica že pred odkupom rabljenega motocikla, skuterja ali trikolesnika opravimo temeljit pregled vozila. Po odkupu, po potrebi in še pred objavo oglasa, zamenjamo izrabljene komponente. Če je servis že šel čez predviden interval ali je zelo blizu, ga opravimo in izvedemo vsaj 15-20 km dolgo testno vožnjo.

Če se kljub vsemu pri novem lastniku v doglednem času pojavi napaka, ki ni posledica napačne uporabe, skušamo s stranko doseči dogovor, ki je sprejemljiv za obe strani. Če je napaka naša oziroma je bilo kaj spregledano pri odkupu, je to seveda naš strošek. Če pa gre za bolj kompleksno težavo, zadevo rešujemo od primera do primera.

Dejstvo je, da se vseh napak ne da odkriti, predvideti ali odpraviti, zato ne moremo 100 % zagotoviti, da ne bo šlo nič narobe. Lahko pa se potrudimo in s preventivnimi ukrepi poskrbimo, da so motocikli ‘brez napak’.

Matjaž Drev in Peter Kavčič

Foto: Arhiv Motoavantura

author avatar
Peter Kavčič