Po prvih predstavitvah ekip za sezono 2023, ko so se dirkači predstavili z novimi stroji, so se v razredu MotoGP že odvila prva testiranja v Sepangu. Kaj so prinesla, kakšno je razmerje moči pred prvo dirko sezone, ki bo v soboto (!) 25. marca v portugalskem Portimau? Kaj je novega in kakšno tehniko smo videli v Maleziji?
Ko Formula 1 pomaga ekipam MotoGP: Zakrilca, najnižji tlak in nov format šprinterskih dirk
Novost letošnje sezone so dodatne sobotne kratke, »sprint« dirke. Temu primerno so se ekipe pripravile na testiranja v Aziji, a jim je namero oddelati simulacijo kratke dirke, nato pa še »pravo« dirko s polno razdaljo, pokvarilo občasno deževje ter posledično vlažna steza. Nekatere ekipe so se zato osredotočile na lovljenje časov na krog, druge so se ukvarjale s testiranjem novosti. Več ali manj so vse ekipe preizkušale nove rešitve aerodinamičnih krilc, videti je bilo nove rešitve za povečanje »ground effect-a« in s tem povečanja oprijema, prenesene iz Formule 1: Aprilia in Ducati se zanašata na sodelovanje s Ferrarijem, KTM na pomoč ekipe Formula 1 Red Bull Racing, Honda ima nekaj izkušenj tako iz Formule 1 kot GT dirk. Edina tovarniška ekipa brez povezav s Formulo 1 je trenutno Yamaha.
Dirkače pred prvo dirko skrbi, da bo kmalu uveden obvezen minimalni tlak v pnevmatikah. Predvsem tlak v sprednji bo težava, saj so te med vožnjo v skupini nagnjene k pregrevanju. Tlak v pnevmatikah, s katerim dirkač začne dirko in jo konča za s še dovoljenim minimalnim tlakom, je odvisen od poteka dirke in vožnje v skupini. Razvoj dirk pa je seveda nemogoče napovedati. V Sepangu je bilo v prvi deseterici sedem Ducatijev, obe Aprilii ter Marquez na Hondi. Kje so torej posamezne ekipe in dirkači?
Aprilia
Novemu agregatu v RS-GP z letnico 2023 še vedno primanjkuje navora in pospešek v spodnjem in srednjem območju, čeprav je Romano Albesiano povedal, da imajo v Noalu pripravljen že spremenjeno različico motorja. Vinales in Espargaro sta testirala veliko novih delov, ki so se obnesli, celoten paket je zato boljši. Če so pri Aprili napredovali glede aerodinamike, pa še vedno zaostajajo za Ducatijem, zlasti pri zaviranju, ki je najmočnejša točka Desmosedicijev. V novi Apriliini ekipi RNF sta Miguel Oliveira in Raul Fernandez preizkušala različne nastavitve. Predvsem Oliveira pred novo sezono precej obeta.
Ducati
Ducatijev pristop k testiranjem je letos popolno nasprotje tistemu iz leta 2022. Lani so Ducatijevi dirkače ves čas zasipavali z deli, ti so bili osupli in zmedeni, letos pa so pri Ducatiju razporedili razvojne naloge, omejili njihovo osredotočenost in imeli ves čas v mislih en sam cilj: biti pripravljeni na prvo dirko. Zato je Ducati pripravil predizbor aerodinamičnih paketov, ki jih bodo preizkusili v Portimau – zaradi dolgih zavojev in močnega vetra je ta kraj idealen za preizkušanje aerodinamike v manj idealnih razmerah. Pecco Bagnaia in njegova ekipa so našli še zadnji manjkajoči košček sestavljanke, da bi zagotovili želeno podajanje moči dirkalnika GP23, in čeprav ga na zadnjem testu na Portugalskem čaka še veliko dela, je že skoraj pripravljen na prvo dirko. Enea Bastianini ima še nekaj dela, Johann Zarco in Jorge Martin iz ekipe Pramac sta v zelo dobri formi. Fabio Di Giannantonio (Gresini) je navdušen nad novim šefom ekipe Frankiejem Carchedijem, ki je prej delal pri Suzukiju. Sedmi najhitrejši v skupnem seštevku na testiranjih nakazuje, da bi lahko letos pripravil nekaj presenečenj. Tudi Alex Marquez (Gresini) se zelo hitro prilagaja na Desmosedicija. V ekipi Mooney VR46 je bil Luca Marini najhitrejši na testiranjih, dobro se je odrzal tudi Marco Bezzecchi. Kot kaže je Ducati v odlični formi.
Honda
Honda ima težavo, saj motocikel še vedno ni niti približno konkurenčen, in čeprav je HRC v Sepangu naredil korak naprej, je za prvo dirko potreben še kašen več. Ali ga bo Honda zmogla, je povsem drugo vprašanje. Vseeno je nekaj znakov upanja. Alex Rins je v Sepangu pokazal spodoben tempo, Joan Mir pa se pri Repsol Hondi počuti bolje, kot je pričakoval, in je testiranje končal le desetinko za svojim moštvenim kolegom. Marquez je pohvalil organizacijo testiranja, kako so začeli z velikim številom različnih paketov in jih postopno zmanjšali na motocikel, ki ima najboljši potencial. Test so začeli s štirimi motocikli, drugi dan so imeli tri, zadnji dan pa so zaključili z izbranim. Marquez je testiral množico stvari, tudi motocikel brez krilc, da bi novi tehnični direktor Ken Kawauchi (ex-Suzuki) zbral različne podatke. Kako temeljito se je Ken Kawauchi poglobil v trenutni motocikel, je razvidno iz izbora posameznih delov motocikla, saj so uporabljali dele motociklov celo iz sezone 2017.To je globoko potopitev v Hondino preteklost, da bi poskušali obuditi leta slave. Marc je pred sezono v dilemi: če mu pri Hondi ne bo uspelo, se bo morda odločil kariero nadaljevati kje drugje.
KTM in GasGas
Tovarniški dirkači so si na testiranjih razdelili naloge, saj so nov agregat nastavili s spremenjenim zaporedjem vžiga. Pol Espargaro je v tovarniški ekipi GasGas pomagal pri testiranju aerodinamike, Brad Binder in Jack Miller pa sta imela na voljo celoten testni program, čeprav se mora Miller po prestopu z Ducatija prilagoditi na KTM RC16. Štoparica ni odražala resničnega potenciala KTM-ov. Iskanje optimalnega oprijema in pospeševanje iz zavojev je največja težava, motocikel pa doseže svoj vrhunec šele v tretjem, četrtem in petem krogu. Sepang ni idealno dirkališče za tovrstna testiranja – na njem je le malo počasnih ovinkov. A dokler tega ne bodo odpravili, se bodo dirkači KTM spopadali s težavami.
Yamaha
Pri Yamahi so razdvojeni. Novi agregat ima veliko več moči, kar je Fabio Quartararo tudi dokazal, saj je bil na ravninah med najhitrejšimi. Vendar pa motocikel ne more izkoristiti nove pnevmatike tako kot bi si v ekipi želeli. To je za Yamaho velika težava, pri Modrih pa ne vedo zakaj motocikle ne more izkoristiti dodatnega oprijema nove pnevmatike.
Naslednjič se dirkači srečajo v Portimau na dvodnevnih testiranjih, 11. in 12. marca.
Ekipe in dirkači razreda MotoGP v sezoni 2023
Monster Energy Yamaha MotoGP Team
Fabio Quartararo
Franco Morbidelli
Ducati Lenovo Team
Francesco Bagnaia
Enea Bastianini
Aprilia Racing
Aleix Espargaro
Maverick Vinales
Repsol Honda Team
Marc Marquez
Joan Mir
Red Bull KTM Factory Racing
Jack Miller
Brad Binder
Gresini Racing MotoGP (Ducati)
Alex Marquez
Fabio di Giannantonio
Prima Pramac Racing (Ducati)
Johann Zarco
Jorge Martin
Mooney VR46 Racing Team (Ducati)
Luca Marini
Marco Bezzecchi
RNF MotoGP Team (Aprilia)
Miguel Oliveira
Raul Fernandez
Tech3 GASGAS Factory Racing (KTM)
Pol Espargaro
Augusto Fernandez
LCR Honda Castrol/Idemitsu
Alex Rins
Takaaki Nakagami
Primož Jurman, foto: Dorna, ekipe