Pogled v zakulisje MotoGP – tako pripravijo čelado s katero dirka Marc Marquez

Pogled v zakulisje MotoGP – tako pripravijo čelado s katero dirka Marc Marquez

Ne samo na stezi, v cirkusu svetovnega prvenstva razreda MotoGP je živahno tudi v zakulisju tega športa. Tvori ga nešteto posameznikov, ki na tak ali drugačen način – posredno ali neposredno – skrbijo, da vse zadeve tečejo tako kot je treba. Tudi mi smo pokukali tja, kamor oko televizijske kamere in navijači praviloma ne zaidejo. Obiskali smo serviserja čelad znamke Shoei, Michaëla Rivoireja, ki med drugim skrbi za čelade, ki jih na glavi nosi Marc Marquez.

Michaël Rivoire skrbi za brezhibnost čelad MotoGP in WSBK dirkačev.

Bistvo je očem skrito

Vse drugače je že drugo ali tretjo vrsto od glavne ulice »paddocka«. Tam v kakšnem kotu, kjer je mir in kamor le tu in tam zaide kakšen zvedav firbec, je parkiran tudi srebrno siv kamion s stopnicami na zadnji strani. Pred njim je parkirano nekaj skuterjev. Napisi na kamionu so jasni: Shoei Racing Service, dirkaška podpora japonskega proizvajalca čelad. Blizu so tudi kamioni ostalih čeladarjev. V notranjosti nas čaka Michaël Rivoire, v »paddocku« znan kot »Mica«, Francoz, doma blizu Lyona, zadolžen za pripravo čelad dirkačem. Michaël je zaposlen pri Shoei-ju več kot dve desetletji, desetletje je prebil kot glavni Shoeijev človek dirkaške podpore ob stezah Svetovnih prvenstev Superbike in MotoGP. Njegovo delovno mesto je miza in stol z različnimi orodji in nalepkami. Za njim so police s čeladami – glavo mu zaupata med drugim brata Marquez,

V notranjosti tovornjaka – mobilne delavnice.

V MotoGP cirkusu v povprečju en dirkač porabi šest čelad na sezono!

Kako pripravlja čelado za določenega dirkača. »V dirkaškem vikendu pripravljam čelade za dober ducat dirkačev. Tu, na stezi to pomeni, da jih čistim, sušim notranjost in menjam folije in vizirje, ko je potrebno. Čelado pripravimo pred sezono, z dirkačem izberemo velikost, notranjo oblogo, skupaj z njim določimo kakšen vizir bo uporabljal v sončnem in deževnem vremenu, sam tudi določi koliko zaščitnih folij mu namestimo na vizir. Srečamo se tudi z dizajnerji čelade posameznega dirkača. Za poslikavo tovarniških dirkačev Honde poskrbijo v tovarni skupaj z dizajnerjem Shinyo Morooko,” pove Mica.  Sodeluje še studii Aéro Diffusion (Sylvain Renard), MRD (Massimo Cappellini), MK Art (Miki Vinola) in Dave Design (David Mata).

Mimogrede, Francoz je tisti, ki je prvi uporabil logotip ali številko dirkača na teh folijah. Nadaljuje z razlago: »S tako pripravljeno čelado pridem na stezo – povprečno ima vsak dirkač šest čelad na sezono – in glede na vremensko napoved pripravim čelado bodisi za dež ali suho vreme. Velikokrat se zgodi, da določeno čelado dobim od dizajnerja neposredno na stezo, kar pomeni, da jo moram še opremiti z vsemi dodatki in polnili.«

Zanimivo je, da se čelade dirkačev, ki za osnovo uporabljajo model X-SPR pro, ne razlikujejo veliko od tiste, ki jih lahko kupi vsak in zato nimajo kakšnih posebnih ekskluzivnih tovarniških delov. Razlika je seveda originalna poslikava. »Moja delo je vezano na tekoče vzdrževanje čelad na stezi, hkrati sem vez med dirkači in razvojnim oddelkom v tovarni, kamor sporočam vse pomembne informacije. V nasprotju z drugimi znamkami, pri Shoei-ju nenehno razvojo nove ideje in iščemo nove poti. Marc Marquez recimo ni zahteven. Uporablja čelado velikosti L, z razliko od standardnih polnil 35, uporablja velikost 39. Vse več dirkačev na določenih dirkah uporablja unikatni dizajn,  Marc denimo v Španiji, v ZDA in  na Japonskem vedno uporabi unikatni dizajn, zato sem moram temu prilagoditi tudi jaz in pripraviti ustrezno čelado za določeno dirko.       

Vsako čelado natančno pregledajo, očistijo in pripravijo za naslednjo vožnjo.

Biti viden in prepoznaven

Popularni »Mica« pove, da se je že zgodilo, da je večkratnem padcu dirkača na treningu ta ostal brez čelade, zato je odšel v mesto v Shoeijevo trgovino, ji dodal nekaj sponzorskih nalepk in vizir po željo dirkača in dirkač je nato z njo nastopil na dirki. »Ko dirkač pade in ko vodim, da je čelada »mrtva«, neuporaba, z nje odstranim vse dele (obloge, vizir), ter jih vrnem dirkaču. Ta nato uporabi novo. »Tudi pri čeladah dirkači uporabljajo različne pristope, pri tem kombinirajo velikosti zunanje školjke in notranje obloge.« Michaël je poleg samega dela s čeladami posredno, hote ali nehote, vpet v marketinške aktivnosti znamke, saj je čelada ena najbolj izpostavljenih in vodnih delov opreme dirkača. Po grafiki čelade je prepoznan, grafika je takrat ko zapre vizir pravzaprav njegov obraz. In pri tem mora  Michaël poskrbeti, da je ta obraz vedno takšen kot je treba: bleščeče čist in tehnično neoporečen. »Če ne bi bil prepričan v to kar delam in v znamko za katero delam, bi moje delo že zdavna obesil na klin,« zaključi Mika.

Primož Jurman

Foto: Primož Jurman, ekipe