Yamaha z modelom R9 prinaša športni motocikel za cesto in stezo. Samo 195 kilogramov in 119 KM obeta živahnost v vožnji.
Uvedba novega modela »R« je bila za Yamaho vedno prelomni trenutek: od predstavitve originalnega modela R1 leta 1998, ki mu je leto pozneje sledil model R6 skupaj z ikoničnim YZF-R7, do ponovne oživitve trga modelov za začetnike, ko je bil leta 2008 predstavljen R125. Leta 2015 je bila v razredu Supersport uvedena elektronika na ravni MotoGP z modeloma R1 in R1M, nato pa je R7 na trgu modelov razreda Supersport leta 2021 dodal popolnoma novo dimenzijo z agregatom CP2.
Celotno paleto si lahko ogledate tule: https://www.yamaha-motor.eu/si/sl/motorcycles/supersport/
Za leto 2025, je prišel čas, da ponovno opredelijo kategorijo Supersport z modelom, ki se bo pridružil legendarni seriji R – gre za povsem novo Yamaho R9.
Glede na zmogljivosti in najsodobnejšo tehnologijo, R9 predstavlja povsem novo Supersport generacijo.
Dejstvo je, da se je trg modelov razreda Supersport z leti spremenil, medtem ko so se potrebe in želje motoristov razvijale, predpisi o emisijah pa postajali vse strožji. Prav ta sprememba je Yamaho pripeljala do odločitve, da bo njihov ikonični R1 od leta 2025 postal model samo za vožnjo na dirkališču z uvedbo R1 RACE in nadaljevanjem R1 GYTR.
R1 GYTR in R1 RACE z vrhunskimi zmogljivostmi na stezi sicer ostajata prestižna modela na vrhu ponudbe Supersport, vendar tudi Yamaha ostaja zavezana prihodnosti trga modelov Supersport za cestno vožnjo, apetit in želja, ki sta prisotna na tem trgu vse od uvedbe R7, pa jasno kažeta, da imajo modeli Supersport za cestno vožnjo še vedno pomembno vlogo.
Z uvedbo modela R9 se zaokrožuje celotna kategorija Supersport, ki obsega vse od vstopnega modela R125 do modela R3 kategorije A2, modela R7 srednje kategorije in zdaj modela R9 med cestnimi modeli, medtem ko vedno pomembni modeli R1 GYTR, R1 RACE, R6 GYTR in R6 RACE ohranjajo svoje mesto v ponudbi visokozmogljivih modelov, namenjenih za dirkalno stezo.
Koncept R s trivaljno CP3 zasnovo
R9 prevzema preizkušeno tehnologijo in zasnovo, ki izhaja iz dirk, in jo združuje s trivaljno platformo agregata CP3, ki je v zadnjem desetletju revolucioniral znamko Yamaha. Agregat, ki ga odlikuje značilen zvok in visok navor se res zdi kot nalašč za motocikel serije R, ki prinaša športne zmogljivosti za uporabo med cestno vožnjo, odlično pa se po Yamahinih trditvah izkaže tudi na dirkališču. Moč znaša 119 KM, navor pa zavidljivih 93 Nm.
Model R9 poganja vsestranski 890-kubični, tekočinsko hlajeni, trivaljni agregat CP3 z dvojno odmično gredjo v glavi in vbrizgavanjem goriva ter 4 ventili na valj. Vrtina in gib 78 mm x 62 mm ter kompresijsko razmerje 11,5 : 1 zagotavljajo odličen navor in veliko moči, kar v kombinaciji z natančnim upravljanjem sistema Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) prinaša optimalne zmogljivosti tako na stezi kot na cesti. Končno razmerje, čas vžiga in krmiljenje agregata so optimizirani za zmogljivosti Supersport tako na stezi kot na cesti. Točno ta motor najdemo tudi v vsestranskem športnem potovalniku MT09 Tracer in v roadsterju MT09.
Na novo razvit aluminijast okvir in nihajka
Z gravitacijsko litim aluminijastim okvirjem v slogu Deltabox, ki je bil razvit posebej za model R9, se je trdnost prilagodila športni zmogljivosti pri nizkih in visokih obremenitvah.
V primerjavi z drugimi Yamahinimi modeli CP3 je trdnost osnovnega okvirja R9 okrepljena v vseh treh smereh: Torzijske, vzdolžne in stranske. Z uporabo specifičnih debelin, oblik in tudi strojno obdelanih lukenj so želeli Yamahini inženirji ustvariti ravnovesje med trdnostjo in prožnostjo, kar voznikom omogoča visoko stopnjo odzivnosti in udobja med vožnjo.
Z neto maso 9,7 kg je to najlažji okvir, ki je bil kdaj koli uporabljen za model Yamaha Supersport. Zaradi vsega tega skupna teža modela R9 znaša le 195 kg, kar zagotavlja optimalno razmerje med močjo (119 KM) in maso.
Okvir v kombinaciji s pomožnim okvirjem je bil zasnovan tako, da prispeva k ozkemu in okretnemu položaju modela R9, hkrati pa poudarja hitrost in zmogljivosti pravega supersport motocikla.
Aerodinamično najučinkovitejši Yamahin model doslej
Za najbolj aerodinamičen Yamahin model doslej glede na svojo velikost in zmogljivost že dolgo velja model R6, ki so ga Yamahini inženirji uporabili kot merilo za izboljšanje aerodinamične učinkovitosti pri modelu R9.
Z obsežnim testiranjem v vetrovniku so inženirji lahko oblikovali model R9 tako, da se ponaša z manjšim aerodinamičnim uporom (s čimer se povečata največja hitrost in pospešek) kot R6, čeprav ima model R9 večjo delovno prostornino, hladilnik in površino sprednje strani.
Ta učinkovitost je dosežena s kombinacijo zasnove sprednjega oklepa, medtem ko nova aerodinamična krilca, dodana tik pod lučmi, zmanjšajo sprednji dvig in izboljšajo stik s cesto. Običajno bi se samo z dodajanjem krilc ustvaril dodaten zračni upor, vendar so z izdatnim testiranjem odpravili neželene vpčive, tako da je stopnja zračnega upora s končno zasnovo zmanjšana, hkrati pa ima voznik občutek stabilnosti sprednjega dela.
Krilca zmanjšajo dvig sprednjih koles za 6-7% v ravni liniji, v kombinaciji s sprednjim spojlerjem pod M-kanalom pa se ta učinek poveča na približno 10% med zavijanjem.
Vodljivost na ravni Supersport: Vzmetenje
Sprednje vzmetenje in zadnji blažilnik sta na novo zasnovana s strani KYB, ki sta bila posebej prilagojena za ta motocikel ter razvita skupaj z modeloma R1 GYTR in R1 RACE za leto 2025.
Nove 43-milimetrske obrnjene sprednje vilice KYB so bile popolnoma preoblikovane in imajo zdaj posamezne nastavitve za blaženje stiska in povratno blaženje na levi in desni cevi vilic. Vsako lahko nastavite posamično, pri čemer je desna cev mišljena za povratno blaženje, leva pa za kompresijo, in sicer pri visoki in nizki hitrosti.
Vsak krak vilice ima zdaj osnovni ventil, ki je zasnovan tako, da optimizira tlak v valju z omejevanjem ali popolnim preprečevanjem pretoka olja v spodnji del vilic. Ta nova postavitev prinaša izboljšan odziv na blaženje, izboljšan občutek oprijema in boljšo stabilnost v vseh razmerah. Nov premaz Kashima pa potemni zlato/bronasto barvo z resnično mero estetike.
Zadnji blažilnik ima nastavljivo trdoto vzmeti, povratno blaženje in blaženje stiska, nova postavitev pa prispeva k zelo natančnemu blaženju, saj ponuja večjo povratno informacijo s steze oziroma cestišča.
Zavorni sistem Brembo, ki temelji na dirkah
R9 ima monoblok čeljusti Brembo Stylema, ki so lahke, toge in so zasnovane tako, da zagotavljajo boljši nadzor in stabilnost. Zavorne cevi iz nerjavečega jekla in par velikih 320-milimetrskih sprednjih kolutov nudijo odlično doslednost in občutek nadzora, zlasti pri dolgotrajni uporabi in močnem zaviranju.
Radialni glavni valj Brembo ima bat, ki se premika v smeri, vzporedni s hodom zavorne ročice, pri čemer izvaja pritisk na linearen način, ko voznik potegne ročico, kar ima za posledico prefinjen občutek nadzora in višjo raven zavorne moči modela R9.
Lahke čeljusti Stylema proizvajajo zavorno moč s štirimi 30-milimetrskimi bati in so zasnovane tako, da omogočajo optimiziran pretok zraka za učinkovito hlajenje, hkrati s tem pa zmanjšanje pojenjanja zavor na stezi.
Športno udobje: Optimiziran vozni položaj
Položaj za vožnjo je pri modelu R9 v skladu s slogom razreda Supersport zasnovan tako, da je športen, in prilagojen za različne ravni voznikov ne glede na to ali se zapeljete na dirkališče ali na cesto. Stične točke med krmilom, sedežem in stopalkami tvorijo trikotnik, ki po navedbah Yamahe voznikom različnih postav omogoča prosto gibanje na motociklu.
Razdalja od krmil do voznikovih bokov je optimizirana tako, da se prepreči pretirano nagibanje naprej, višina sedeža 830 mm pa omogoča dostopnost širokemu krogu voznikov. Stopalke so nameščene tako, da ponujajo več prostora in preprečujejo krče v nogah.
Elektronika na osnovi R1 in načini YRC
Preizkušena šestosna inercijska merilna enota pri modelu R9, ki je bila razvita neposredno iz elektronskih sistemov v modelu R1, nenehno meri pospešek v smeri naprej/nazaj, navzgor/navzdol in levo/desno ter kotno hitrost v smeri naklona, nagiba in odklona motocikla.
Inercijska merilna enota lahko sproti pošilja podatke v enoto ECU, ki nadzoruje zbirko elektronskih pripomočkov za voznika in nato spreminja delovanje agregata glede na raven podpore, ki jo izbere voznik.
Vozniki lahko prilagodijo svojo izkušnjo vožnje z nastavitvami Yamaha Ride Control (YRC), ki omogočajo, da izberete lastnosti moči agregata in raven elektronske podpore, ki ustrezajo vašim željam in pogojem vožnje.
Trije vgrajeni načini vožnje »Sport«, »Street« in »Rain« imajo tovarniške nastavitve z različnimi stopnjami ter so tako primerni za različne razmere, dopolnjuje pa jih možnost vnaprejšnje nastavitve dveh načinov po meri in štirih načinov Track. To omogoča ustvarjanje posebnih nastavitev YRC, ki ustrezajo določenim situacijam ali pogojem, s spreminjanjem ravni elektronske podpore, kot so načini zagotavljanja moči (PWR), nadzor zdrsa (TCS), nadzor drsenja (SCS), nadzor zaviranja (BC), regulator zdrsa nazaj (BSR), sistem upravljanja zaviranja z agregatom (EBM) in nadzor dviga sprednjega kolesa (LIF), ki jih je mogoče nastaviti neposredno na zaslonu z nastavitvami YRC modela R9 ali prek Yamahine aplikacije za pametne telefone MyRide.
Za optimalne starte dirke ima R9 tudi sistem za nadzor med speljevanjem, ki podpira voznike pri speljevanju in pospeševanju iz mirovanja.
Za uporabo na stezi je na voljo možnost izklopa zadnjega ABS-a.
Za prilagoditev barvnega 5-palčnega zaslona TFT na modelu R9 so na voljo štiri teme, v načinu Track pa so prikazane samo informacije, ki so pomembne med vožnjo na dirkališču, vključno s časovnikom kroga.
Y-TRAC – Počutite se kot dirkač!
Aplikacija Y-Trac, ki izhaja iz dirkanja, ponuja možnost beleženja in analiziranja podatkov o vožnji s tehnologijo na profesionalni ravni za vse vrste voznikov – od začetnikov do profesionalcev.
Z aplikacijo Y-Trac je mogoče zabeležiti čase krogov in sektorjev ter podatke o motociklu, vključno s kotom nagiba, številom vrtljajev agregata, položajem prestave, hitrostjo, položajem plina in stopnjami podpore elektronskih podpornih sistemov, kot je nadzor zdrsa.
Podatki o lokaciji GPS se lahko vnašajo prek pametnega telefona voznika, če pa želi voznik na motociklu uporabljati enoto GPS, lahko poveže aplikacijo Y-TRAC z napravo Garmin GLO2. Y-Trac ponuja tudi možnost za “Virtual Pitboard”, kjer lahko voznikova posadka v boksu pošilja sporočila na svojo armaturno ploščo, medtem ko je na stezi.
Lastniki R9 se lahko prijavijo za brezplačno preskusno različico aplikacije ali se naročijo na premium naročnino.
Tehnični poudarki Yamaha R9
- 890-kubični, tekočinsko hlajeni, 4-taktni, 3-valjni agregat CP3 z dvojno odmično gredjo v glavi (DOHC)
- Najlažji aluminijasti okvir Deltabox na modelu Yamaha Supersport
- Sprednji glavni valj Brembo in zavorne čeljusti Stylema v kombinaciji s 320-milimetrskimi zavornimi koluti
- Agresiven aerodinamičen oklep s potisnimi krilci
- Nova generacija popolnoma nastavljivih sprednjih vilic KYB 43 mm
- 6-osna inercijska merilna enota, razvita za model R1
- Pripomočki za voznika, občutljivi na nagib, vključno z nadzorom zdrsa (TCS), nadzorom drsenja (SCS), nadzorom zaviranja (BC)
- Načini moči (PWR), nadzor med speljevanjem (LC), nadzor dviga sprednjega kolesa (LIF)
- Tretja generacija sistema hitrega prestavljanja (QSS)
- Upravljanje zaviranja z agregatom (EBM) in regulator zdrsa nazaj (BSR)
- Način izklopa zadnjega ABS-a
- Yamaha Ride Control (YRC) s prilagodljivimi nastavitvami
- Komunikacijska nadzorna enota (CCU), ki omogoča nalaganje in prenos nastavitev motocikla
- 5-palčni barvni TFT zaslon s funkcijami povezljivosti
- Beleženje in analiziranje podatkov o vožnji s sistemom Y-TRAC
- Tempomat in omejevalnik hitrosti
- Ročke za pritrditev na krmilo
- Pnevmatike Bridgestone Battlax Hypersport RS11
- Kolesa iz litega aluminija
- Nastavljive ročice
- Kovana aluminijasta stopalka za prestavno ročico