Ne ni čas za paniko, res ni drame! Triumph TE-1 je prototip, ki nakazuje kaj zmore danes industrija, ko govorimo o e-mobilnosti na dveh kolesih. Malo skrbi le to, da Evropa s svojimi regulativami vedno bolj duši motorje tako kot so to naredili v avtomobilski industriji. Kdaj se bomo vozili na elektriko in če bo ta izrinila motorje z notranjim izgorevanjem ne vem. Lahko da bo fosilni bencin zamenjal bio bencin in sploh ne bo težave. Tako ali tako bodo v MotoGP že leta 2027 dirkali na 100% bio gorivo.
Triumph z vstopom v e-mobilnost pušča odprte možnosti
Splošni cilj projekta TE-1 je bil osredotočen na razvoj zmogljivosti električnih motornih koles, da bi zagotovili prispevek k prihodnji Triumphovi ponudbi električnih motociklov, spodbudili inovacije, zmogljivost in novo intelektualno lastnino ter povečali verodostojnost in profil britanske industrije in oblikovanje. Triumph navaja, da ključni projektni dosežek v tej fazi presega trenutna merila uspešnosti in cilje, ki jih je za leto 2025 postavil britanski avtomobilski svet. To po njihovih besedah zagotavlja platformo z velikim potencialom za prihodnji razvoj zmogljivih električnih motociklov.
Triumph TE-1 v zaključni fazi testiranja
Tretja faza projekta TE-1 se je končala s končno izdelavo prototipa, ki prvič integrira vse najnovejše in končne inovacije vseh sodelujočih pri projektu in že nakazuje končno podobo. TE-1 namreč sploh ne izgleda slabo in kot kaže cilja na najbolj priljubljen segment slečenih naked motociklov srednjega prostorninskega razreda. Triumph je poskrbel za šasijo, vključno z okvirjem, pomožnim okvirjem, ki nosi sedež, kokpitom, kolesi in sistem končnega pogona vključno z menjalnikom in jermenskim pogonom ter elektroniko. Vzmetenje je prispeval Öhlins, zavore z velikimi monoblok čeljustmi pa Brembo M50. Angleži so tudi tudi razvili programsko oprema za upravljanje motocikla.
Ker govorimo o motociklu, ki ga poganja elektrika in ne bencin, seveda ne moremo mimo baterije. Pod razvoj le te se je podpisal Williams Advanced Engineering, ki vključuje celice nameščene nizko za doseganje optimalnega težišča, krmilno enoto, DC-DC pretvornik, integrirano hlajenje, priključek za polnjenje in oblikovane karbonskega pokrova. Integrirani elektromotor je najnovejše kar premore avtomobilska industrija. Prototip pogonskega sklopa s prilagodljivim integriranim pretvornikom in kombiniranim motorjem s tehnologijo preklopa iz silicijevega karbida in integriranim hlajenjem odlikuje kompaktnost in nizka masa.
Kaj to pomeni za motoriste?
Triumph je s tem prototipom jasno nakazal, da resno načrtujejo motocikle na platformi iz katere lahko poleg motocikla kot ga vidimo na fotografijah tudi športno izvedbo, ter seveda športni potovalnik z nekaj več vetrne zaščite in pokončnim položajem sedenja. Morda bomo videli tudi lažji potovalni enduro Triumph E-Tiger.
Predvsem pa se moramo zavedati, da električne motocikle razvijajo tudi drugi. Pierer mobility, ki ima v lasti znamke KTM, Husqvarna, GasGas, je na nedavni poslovni konferenci poleg poročila o rekordnih dobičkih in prodaji napovedal prihod dveh električnih motociklov z močjo do 15 KM. S tem so seveda ubrali bolj logičen in naraven proces vstopa v e- mobilnost, ki je neizogibna kot na primer pri Harley Davidsonu z modelom Livewire. Bolj kot je motocikel ali skuter velik in težak več elektrike porabi in vse skupaj ej pač bolj zakomplicirano za naredit. Zato so v Pierer Mobility AG začeli z modelom KTM E-Duke in Husqvarna E-Pilen. Oba si delita platformo na kateri sta narejena in ju lahko primerjamo z aktualnimi 125 kubičnimi modeli, ki jih poganjajo štiritaktni motorji. Prav tako pa bodo v kratke predstavili tudi novi KTM Freeride E in verjetno tudi izvedbi pod znamko Husqvarna in GasGas.
Križem ne stojijo niti pri konkurentih kot sta BMW Motorrad in Ducati. Pri bavarskem ponosu so konec januarja jasno povedali, da vidijo izjemen potencial v dvokolesnikih za uporabo v urbanih središčih. Povedano drugače, če malo špekuliram, vse kar je doslej poganjal motor pod 600 kubičnimi centimetri se bo preselilo v E- program. Skuter BMW CE04 je že en tak primer.
Ducati prav tako ne varčuje razvojnih kapacitet. Z naslednjo sezono vstopajo v MotoE prvestvo kot ekskluzivni opremljevalec in vse sta razvoje ne bo zaman ampak namenjen temu, da bomo čez nekaj let tudi na naših cestah vozili motocikle (in morda skuterje) Ducati. Vem, da se sliši bogokletno ampak verjemite, da bo tako. Sem pa prepričan, da bodo v njihovih motociklih še dolgo grmeli desmo motorji.
Japonci pa eksperimentirajo
Velikani z vzhoda poleg nekaj konceptov in skuterjev na elektriko še niso pokazali kaj nas čaka. Vemo, da Honda v sodelovanju z Mugenom razvija električni motokros motocikel, da so skupaj z Yamaho in KTM-om podpisali sklep, da bodo uporabljali enotne baterije. Morda je Honda ubrala eno zanimivo smer, ki kaže velik potencial. Po navodili FIM, ki narekuje, da bodo v prihodnje lahko dirkali le z biogorivom namreč že razvijajo motorje z notranjim izgorevanjem na biogorivo. Motor v najnovejšem dirkalniku za MotoGP je namreč zasnovan, da bo lahko čez nekaj let vozil tudi na nefosilno gorivo. Ogenj nad valji se ne bo še tako hitro poslovil, brez skrbi. Kawasaki je že izdelal prototip na osnovi modela Ninja 400, ki je v bistvu hibrid in ga poganja tako motor z notranjim izgorevanjem kot elektromotor. Yamaha je poleg nekaj prototipov pokazala tudi električni trial s katerim uspešno dika. V veliki Britaniji pa so za policijo predelali trikolesni skuter Tricity v blagega hibrida s povečanim dosegom.
V vsakem primeru se bomo še lep čas vozili na bencin, na elektriko pa najprej v mestih. Ko bodo električni motocikli postali tako zanimivi in dobri, da bodo navduševali v vožnji in seveda ne bodo presegali dvojne cene primerljivega motocikla z bencinskim motorjem, takrat tudi prehod na elektriko sploh ne bo tako slaba stvar. Dokler bomo imeli možnost izbire bo vse v redu.
Kako se pelje električni motocikel Energica si poglejte v tem videu:
Peter Kavčič