BMW Motorrad z novim asistentom za samodejno prestavljanje (ASA) predstavlja inovativno tehnično rešitev, s katero je po njihovih besedah vožnja preprostejša in udobnejša. Sistem deluje po principu avtomatizacije sklopke in prestavljanja, ne da bi pri tem žrtvovali dinamiko prestavljanja.
BMW ne navaja točno za katere modele gre, a iz podatkov, ki so na voljo lahko sklepamo, da bodo vsi modeli z novim 1300 kubičnim bokserskim motorjem kot opcijo ponujali ta avtomatski menjalnik.
Nov menjalnik lahko pričakujemo v modelih BMW R 1300 GS in R 1300 GS Adventure, BMW R 1300 R in RT, ki pridejo predvidoma na trg kot modelno leto 2025!
Avtomatizirani pomočnik za prestavljanje v resnici ni klasični avtomatski menjlanik ampak je robotiziran menjalnik! Ima funkcionalno zasnovo, v kateri dva elektromehanska aktuatorja avtomatizirata sklopko in prestavljanje šeststopenjskega menjalnika, kar je glavna razlika v primerjavi z običajnim pomočnikom za prestavljanje ali v žargonu ”quickshifterjem”. Zato klasična ročica za ročno upravljanje sklopke ni več potrebna in je tudi ne bomo našli na levi strani krmila. Z avtomatiziranim pomočnikom za prestavljanje so zagon, ustavljanje in manevriranje enostavni.
Vožnja s samodejnim pomočnikom za prestavljanje je po trditvag inženirjev pri BMW Motorrad prijetnejša tudi zaradi hitrega, vrtljajem in obremenitvi prilagojenega prestavljanja ter posledično natančnega prestavljanja. Voznikova delovna obremenitev je manjša, zato je vožnja še bolj prijetna. Poleg tega samodejni pomočnik za prestavljanje ustvarja še bolj neposredno povezavo z zmogljivim bokserskim motorjem, saj je zaradi natančnega delovanja sklopke vožnjo še lažje nadzorovati prek ročaja za plin in prestavne ročice.
Enak koncept menjalnika najdemo v njihovem športnem avtomobilu BMW M3!
Takole so opisali kaj ima voznik na izbiro, ko govorimo o načinih prestavljanja… ”V načinu prestavljanja „M“ je prestavljanje še vedno mogoče z nožnim upravljalnikom, kar vozniku omogoča, da se sam odloči, kdaj bo prestavil.
V načinu prestavljanja „D“ se pomočnik za samodejno prestavljanje resnično izkaže. Krmilna enota motorja samodejno izbere točke prestavljanja. V obeh načinih „M“ in „D“ je voznik deležen odlično izvedenih menjav prestav z nemoteno prekinitvijo oprijema. Rezultat je učinkovito pospeševanje motornega kolesa in večja stabilnost pri vožnji.
Pri prestavljanju navzgor je na primer v veliki meri odpravljen tresljaj, povezan s klasičnim ročnim menjalnikom z ročno sklopko, prav tako pa tudi nadležno trkanje čelad med voznikom in sopotnikom.
Tudi prestavljanje navzdol je zasnovano tako, da je čim bolj gladko, kar zmanjšuje motnje na vzmetenju. Posebne značilnosti funkcije samodejnega prestavljanja so dodeljene različnim načinom vožnje, da se zagotovi popolno prestavljanje v vsaki vozni situaciji. V kombinaciji z aktivnim tempomatom ali opozorilom pred čelnim trkom omrežno povezovanje funkcij prav tako oživlja prihodnost vožnje z motociklom.”
Avtomatizirano prestavljanje sklopke in prestave za novo izkušnjo vožnje.
V težkih voznih razmerah je za uporabo sklopke in plina potrebno veliko koncentracije. Če potujete s prtljago in morda s sopotnikom, uporaba sklopke in prestavne ročice zahteva veliko virov. Z avtomatiziranim pomočnikom za prestavljanje ima voznik še naprej nadzor in več svobode v vsaki vozniški situaciji. Vožnja postane bolj sproščena in prijetna.
Zmogljiv bokserski motor zaradi samodejnega delovanja sklopke omogoča na primer skoraj brez napora speljevanje v klanec, kar se obrestuje tudi pri boljšem nadzoru vozila na terenu ali na zahtevnih površinah.
Elektromehanski pogoni sklopke in prestavne ročice v kombinaciji s prefinjenim elektronskim krmiljenjem.
Avtomatizirani pomočnik za prestavljanje je logična in tehnična nadgradnja pomočnika za prestavljanje BMW Motorrad Shift Assistant Pro. Dva elektronsko krmiljena elektromehanska aktuatorja upravljata sklopko in prestavno ročico, kar omogoča enostaven zagon in avtomatizirano prestavljanje. voznikova zahteva za prestavljanje se prenese v krmilno enoto prek senzorja prestavne ročice, ki se aktivira z običajnim nožnim upravljalnikom prestavne ročice. Dodatni senzorji določajo vrtljaje vhodne gredi menjalnika in položaj sklopke. Te vrednosti se prenesejo v krmilno enoto TCU (Transmission Control Unit), ki je tesno povezana s krmilno enoto motorja, za modeliranje in nadzor sklopke, sprožitev prestavljanja in stanja.
Sklopko upravlja elektromehanski aktuator v kombinaciji s hidravličnim sistemom z neposredno hidravlično povezavo med glavnim in pomožnim cilindrom sklopke. Aktuator uravnava potreben zdrs sklopke, vklaplja sklopko pri menjavi prestave in jo izklaplja pri ustavljanju.
V načinu ročnega prestavljanja „M“ lahko voznik na običajen način premika prestavno ročico v gor ali dol. Če so vrtljaji v želeni ciljni prestavi znotraj območja največjih ali najmanjših vrtljajev, se prestavljanje izvede neposredno. Če vrtljaji motorja padejo pod najnižje število vrtljajev, ki je odvisno od prestave, se prestavljanje navzdol izvede samodejno tudi v ročnem načinu. S tem se prepreči, da bi se motor ustavil.
V načinu prestavljanja „D“ se prestave prestavljajo samodejno glede na način vožnje, vrtljaje motorja, položaj plina in naklonski kot. Prestave se prestavljajo glede na vozne razmere in dinamične zahteve.
Prednosti asistenta za samodejno prestavljanje (ASA) lahko povzamemo na naslednji način
– Vozniku ni treba v celoti upravljati sklopke.
– Dinamično in udobno prestavljanje za večji užitek v vožnji.
– Možnost izbire med ročnim in samodejnim prestavljanjem.
– V samodejnem načinu D samodejno prilagodi prestavljanje prestav voznikovim dinamičnim željam.
– Odpravlja možnost zastoja motorja zaradi neugodnega prestavljanja.
Foto: BMW Motorrad
Pingback: Najprej BMW, potem KTM in sedaj še Yamaha predstavlja svoj avtomatski menjalnik